امروز 19 , فروردین در حال انجام سفارشات هستیم

وبلاگ

آشنایی با انحصارگرایی های پلی استیشن

پلی استیشن،انحصارگرا ترین شرکت جهان را بشناسید

بی شک یکی از خودخواه و انحصار گرایی ترین شرکت های جهان،پلی استیشن یا عبارتی سونی است.

در این مطلب قصد داریم تا شمارا با اقدامات عجیب این شرکت برای انحصار گرایی آشنا کنیم.

پلی استیشن،بازی ها را انحصاری خود میکند

چرا پلی استیشن انحصارگرا است؟

سونی به دلیل عدم توانایی مالی خرید استودیو ها،تصمیم گرفته تا بازی هارا بخرد. اینکار سونی تقریبا برای تمامی شرکت ها انجام شده و حداقل یک بار با هرشرکت مستقلی،قرار داد انحصاری ثبت کرده است.

در ابتدا به بتسدا اشاره میکنیم.

سونی میخواهد بتسدا در انحصار پلی استیشن باشد

سونی با بستن قرار داد های گوناگون سعی داشت تا بتسدا را برای خود کند. در ابتدا سونی بازی دثلوپ را با بستن قرار دادی،به انحصار پلی استیشن در آورد.

اما همه چیز به اینجا ختم نشد. سونی تصمیم گرفت تا بازی بعدی بتسدا با نام ghostwire tokyo را هم انحصاری پلی استیشن کند و اینکار هم انجام شد. انحصارگرایی سونی در بتسدا پایان نداشت و سونی میخواست عنوان مورد انتظار بتسدا یعنی استارفیلد را هم با بستن قرار دادی به انحصار خود در بیاورد.

اینجا بود که مایکروسافت بتسدا را خرید و استارفیلد در انحصار ایکس باکس در آمد. اقدامی از سوی مایکروسافت که اگر انجام نمیشد،کل بتسدا در انحصار پلی استیشن در می آمد.

کوجیما،اسکوعر انیکس،راک استار،اکتیویژن و فرام سافتور برای سونی جون!

از آنجایی که سونی توانایی مالی خرید شرکت های نسبتا بزرگ را ندارد،مجبور میشود تا با بستن قرار داد هایی مانند قرار داد بتسدا،بازی هارا انحصاری کند.

اینکار سونی به استودیو هایی مانند کوجیما،اسکوعر انیکس،فرام سافتور،اکتیویژن و حتی راک استار رسیده است. طبق اطلاعات بدست آمده،فاینال فانتزی بعدی قرار است در انحصار پلی استیشن باشد. این درحالیست که اسکوعر انیکس،سازنده فاینال فانتزی توسط سونی خریداری نشده و مستقل است.

در همین میان،سونی با فرام سافتور برای انحصاری کردن یکی از آی پی هایش با نام بلاد بورن تلاش میکند تا توافق کند. توافقی که انجام میشود و یک بازی دیگر از دسترس کاربران کامپیوتر و ایکس باکس خارج میشود.

تلاش سونی برای انحصارگرایی کالاف دیوتی

در کنار اینها،سونی به اکتیویژن پول میدهد تا محتوای انحصاری مخصوصی را در کالاف دیوتی ایجاد کند. محتوایی که فقط کاربران پلی استیشن به آن دسترسی دارند.

سونی با اکتیویژن قرار داد های طولانی مدتی میبنند و پس از خریده شدن اکتیویژن توسط مایکروسافت،این واکنش را نشان میدهد:

ما امیدوار هستیم که به قرار داد هایمان با اکتیویژن و سخنان خودتان پایبند باشید

همه چیز در نسل هشتم و نهم ختم نمیشود. درست در نسل هفتم در هنگام عرضه GTA IV سونی و راک استار اعلام کردند که این عنوان قرار است به مدت یک سال در انحصار پلی استیشن 3 باشد. مایکروسافت نیز به جهت جلوگیری از افت فروش ایکس باکس 360 مجبور شد تا 70 میلیون دلار هزینه کند و این قرار داد انحصاری یک ساله را لغو کند.

در نسل هشتم نیز،سونی در مراسم خود یک تریلر از بازی جدیدی را میدهد که توسط راک استار در دست ساخت بوده و برای پلی استیشن عرضه خواهد شد. بازی ای که البته هیچ وقت خبری از آن نیامد و ساخته نشد.

در نسل نهم نیز،سونی با همکاری راک استار هر ماه یک میلیون واحد پول در بازی gta v online به کاربران پلی استیشن پلاس میدهد.

سونی،اجازه انتشار اسپایدرمن در ایکس باکس را نمیدهد

اسپایدرمن در انحصار پلی استیشن

سونی حق امتیاز تمامی محتوا های مربوط به اسپایدرمن را دست دستان خود دارد. در همین میان شرکت اسکوعر انیکس یک بازی ای را با نام marvel avengers عرضه میکند که در آن ابر قهرمانان مختلفی وجود دارد. پس از مدتی،یک dlc برای این بازی عرضه میشود که در آن شخصیت اسپایدرمن وجود دارد.

اینجاست که انحصارگرایی پلی استیشن گل میکند و اجازه انتشار این dlc را در ایکس باکس نمیدهد. نکته جالب تر این است که این دی ال سی بسیار بی کیفیت بوده و انیمیشن های تار زدن اسپایدر من این بازی از اسپایدرمن فورتنایت نیز بد تر است.

این درحالیست که مایکروسافت با خرید استودیو موجانگ سازنده بازی “ماینکرفت”،این بازی را انحصاری نمیکند. مدیر پلی استیشن به فیل اسپنسر زنگ میزند و از او میپرسد که چرا ماینکرفت انحصاری نشد.

فیل اسپنسر در پاسخ او میگوید:

ما فکر نمیکنیم که انحصاری کردن بازی ها به نفع گیمر ها باشد. هر چیزی که باعث محدود شدن گیمر ها شود،برایمان غیرقابل انجام است.

ما میخواهیم تمامی گیمر ها با هر پلتفرمی که هستند از بازی کردن لذت ببرند زیرا اکثرا نمیتوانند چند پلتفرم را همزمان داشته باشد.

اگر دوستت پلی استیشن دارد،تو هم باید بخری!

درحالی که شعار پلی استیشن (play has no limite) یا همان بازی کردن بدون محدودیت است،سونی محدود کردن گیمر هارا وظیفه خود میداند.

چند سال پیش،فیل اسپنسر (مدیر ایکس باکس) پای فشاری میکرد تا قابلیت کراس پلی را به دنیای گیم اضافه کند. قابلیتی که به شما اجازه میدهد تا با بازیکنان پلتفرم های دیگر بازی کنید. برای مثال شما با کامپیوتر و دوستتان با پلی استیشن در بازی فورتنایت سرگرم شوید.

فیل اسپنسر به اضافه شدن کراس پلی بسیار اعتقاد داشت و بار های بار شرکت هارا به این قابلیت دعوت کرد.

سر انجام،نینتندو سوییچ تصمیم گرفت تا کراس پلی را در ماینکرفت تست کند. این کراس پلی اجازه میداد تا کاربران کامپیوتر در ماینکرفت با کاربران نینتندو سوییچ بازی کنند.

در این میان،پلی استیشن به انحصارگرایی خود ادامه میداد و معتقد بود که هرکسی میخواهد با دوست پلی استیشنی اش بازی کند،باید حتما یک پلی استیشن تهیه کند. اسرار های فیل اسپنسر و درخواست بسیار بالای طرفداران سونی را مجبور کرد تا دست از این کار خود بردارد و سر انجام کراس پلی برای اولین بار در بازی فورتنایت شکل گرفت.

بدین ترتیب،هم اکنون کاربران کامپیوتر،موبایل،ایکس باکس،پلی استیشن و نینتندو سوییچ میتوانند در فورتنایت با یک دیگر بازی کنند.


در کل پلی استیشن یک پلتفرم انحصارگرا است که با انحصارگرایی هایش توانسته سود های بالایی ببرد و خود را بهترین جا بزند.

یک نظر در “آشنایی با انحصارگرایی های پلی استیشن

دیدگاهتان را بنویسید

محتوای جدول
منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
0 مورد سبد خرید
خانه
حساب من